Een onderzoek waarbij bijna 21.000 jonge bestuurders gedurende meer dan tien jaar werden gevolgd, heeft aangetoond dat degenen die in jaar 11 deelnamen aan een veerkrachtprogramma, veel minder kans hadden op een auto-ongeluk tijdens hun eerste jaren achter het stuur. Het 13-jarige (2003-2016) DRIVE-onderzoek, dat vandaag in Pediatrics is gepubliceerd, volgde bestuurders van 17-24 jaar die tussen 2003-2004 hun rijbewijs behaalden in New South Wales.

Onderzoekers

Onder leiding van onderzoekers van QUT, George Institute for Global Health en UNSW was de studie bedoeld om te bepalen of deelname aan het veerkrachtprogramma “Reduce Risk-Increase Student Knowledge” (RRISK) van NSW Health een langetermijneffect had op het verminderen van motorische risico en ernst van voertuigongevallen.

Hoofdauteur professor Teresa Senserrick van het Center for Accident Research & Road Safety-Queensland (CARRS-Q) en de QUT Faculty of Health zei dat de studie gebruikmaakte van baseline-onderzoeksgegevens en voortdurende toegang tot de door de politie geregistreerde registraties van motorvoertuigongevallen.

 

Foutstatus

“Hoewel de foutstatus onbekend was, toonden gegevens aan dat deelnemers aan het programma 24 procent minder kans hadden op een crash en 42 procent minder kans om in het donker te crashen dan niet-deelnemers,” zei professor Senserrick.

“Wat dit ons laat zien, is dat het vroegtijdig opleiden van jongeren tot veiligere, verantwoordelijke chauffeurs echt potentieel heeft om hun levenslange risico op een ongeval te verminderen dat significant genoeg is om politieoptreden te rechtvaardigen.”

Professor Senserrick zei dat het RRISK-programma Grade 11-studenten van verschillende scholen samenbracht voor een eendaags seminar, voorafgegaan en gevolgd door meerdere peer-geleide, leraar- en ouderondersteunende activiteiten. Auto symbolen leren is mogelijk online. Ze zei dat het seminar voor de hele gemeenschap bestond uit dienstverleners en lokale organisaties die ondersteuning boden en een cultuur van veiligheid promootten.

Weerbaarheidsseducatie

“We ontdekten dat jonge mensen die een programma voor weerbaarheidseducatie volgden in plaats van alleen een op kennis en attitudes gebaseerd opleidingsprogramma voor chauffeurs, na twee jaar betere rijprestaties hadden, en zelfs nu”, zei ze.

 

“Het veerkrachtprogramma ging in op veelvoorkomende risico’s voor jongeren, waaronder alcohol en drugs, en hoe risico’s kunnen worden geminimaliseerd door middel van planning en back-upstrategieën, zoals het hebben van een gezichtsbesparend excuus om een ​​​​feestje te verlaten of een ritje met een gehandicapte bestuurder te weigeren.”

Professor Senserrick en CARRS-Q-collega’s pasten nu de bevindingen van de nieuwe studie toe op hun huidige onderzoeksprogramma voor jonge bestuurders, dat nieuwe benaderingen omvatte voor professionele rij-instructeurs en ouders van jonge leerling-bestuurders.

 

Bevindingen

“De bevindingen hebben implicaties voor de reeks rijopleidingsprogramma’s die door scholen in heel Australië worden geïmplementeerd”, zei professor Senserrick. “Focus op empowerment om goede beslissingen te nemen en persoonlijke strategieën te ontwikkelen in plaats van alleen op het vergroten van kennis is de sleutel.”

Professor Senserrick zei dat veerkrachtprogramma’s het crashrisico niet zouden elimineren, maar het potentieel hadden om het risico op een crash gedurende hun hele leven te verminderen als mensen de opleiding veel eerder zouden krijgen.

“Het kan te laat zijn als we wachten tot een jongere begint te rijden voordat we hem leren een veerkrachtige bestuurder te zijn – of zelfs een passagier van een andere jonge bestuurder,” zei ze. “Rapporten laten zien dat jonge mensen rond de leeftijd van 11 of 12 jaar risicogedrag beginnen te vertonen, zoals drinken of roken. Gewoontes zijn veel moeilijker te veranderen als je ze al jaren doet. “Ons onderzoek toont aan dat jonge bestuurders in een vroeg stadium de juiste mentaliteit en gewoonten aanleren om hun risico op een ongeval te verminderen, zelfs meer dan tien jaar later.”

 

Implementeren

Maar het implementeren van universele veerkrachttraining zou een uitdaging zijn, volgens professor Senserrick, die zei dat elke staat en elk territorium al verschillende rijbewijzen en gegradueerde licentiesystemen had. “We hebben niet veel één-op-één-interventies voor verkeersveiligheid als iemand eenmaal een volledig rijbewijs heeft en rijdt”, zei professor Senserrick.

Professor Senserrick voegde zich bij het onderzoek bij UNSW-collega’s Drs Holger Moller, Kris Rogers, Patricia Cullen en professor Rebecca Ivers. Oefenen voor scooter theorie online is mogelijk. Onderzoekers analyseerden voor het eerst crashgegevens van deelnemers aan de DRIVE-studie in 2003-2004, gevolgd door de huidige door QUT geleide analyses meer dan tien jaar later. Deze relinkage-studie werd gefinancierd door de National Roads and Motorists’ Association (NRMA)-Australian Capital Territory Road Safety Trust.

 

 

 

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published.